Gråbo

(gråbynke, gråböna, gråben, gråbua, , bönrot, , bunarot (Vg.), buris (Dal.), ) (Artemisia vulgaris L.) Fam:. Asteraceae

Danmark Grå-Bynke, Storbrittanien Mugwort, Estland Harilik puju, Finland Pujo, HollandBijvoet, Island Malurt, Lettland Parasta vibotne, Litauien Paprastasis kietis, Norge Burot, Polen Bylica pospolita, Ryssland Полынь обыкновенная, Tyskland Gemeiner Beifuß,

Bekymmersam för många allergiker då den under sensommaren ger ifrån sig stora pollenmängder. Långt tillbaka var gråbo förknippad med magiska krafter, med andra ord en första klassens trollört. Förr flitigt använd som medicinalväxt t.ex. mot malaria som förekom i Sverige ända in till början av 1900-talet. Idag viss användning inom folkmedicinen. Använd som ölkrydda innan humlen gjorde entre, men också vid matlagning. Latinets Artemisia kommer från barnafödandets gudinna Artemis och växten tillhörde gruppen speciella kvinnoörter.

Se även malört, malörtsambrosia

För direkta kontrollåtgärder av arter som enbart är fröspridda eller där fröna är en viktig del i reproduktionen gäller två huvudstrategier. Antingen satsar man på att minska markens fröförråd genom grunda bearbetningar, när arten är som mest groningsbenägen, eller bearbetar man minimalt så att så få frö som möjligt stimuleras att gro. Detta kombineras med att man försöker minska insättningarna på "fröbankskontot" i marken genom att arter av denna typ inte ges möjlighet att gå i blom och sätta frö (se vidare under fliken Kontroll/livsformer ovan).

Allmänt förebyggande åtgärder:

- Konkurrenskraftiga grödor och sorter (t.ex. höstråg och slåttervall). Undvik alltså majs, lin, lupin, bönor, ärter i renbestånd och köksväxter.

- Håll efter eventuella plantor/bestånd av gråbo i åkerrenar etc. så de inte hinner fröa av sig. De utbidar en oerhörd mängd lätta frön, som sprids med vinden. Enstaka plantor dras eller grävs upp, medan större bestånd slås av med t.ex. trimmer eller lie före knoppbildningen. Viktigt att vara med från början då den dyker upp, eftersom arten är svår att "utrota" vid talrik förekomst.

Kontrollåtgärder:

- Hög vallandel i växtföljden, hellst en två - treårig slåttervall, som regelbundet slås av 2–3 gånger per år.

- Radhackning med handrensning i raderna ger måttlig effekt.

- Efter skörd sönderdelas jordstammarna, som sedan hellst harvas upp så de vid torrt väder kan torka ut. Upprepa stubbearbetningen när gråbon börjar utveckla nya blad och avsluta med en sen djupplöjning. Denna kan också utföras på våren.

- Betesmark på åker plöjes och ettåriga grödor odlas under minst 2 år.

- Kemisk bekämpning (se vidare kemisk bekämpning nedan).

- Marktäckning med material, som ej släpper igenom ljus, för att svälta ut ett bestånd är naturligtvis en effektiv metod (1–2 år), men kanske att ta i då arten  börjar upptäda med enstaka individer. Gräv istället upp och för bort dessa plantor (se vidare marktäckning nedan).

Kontrollåtgärder (klicka vidare):

Grödval

Jordbearbetning som t.ex. Stubbearbetning, plöjning och radhackning.

Kemisk bekämpning – herbicider

Marktäckning