Åkerven

(åkerkösa, kösa, vindven, ) (Apera spica-venti (L.) P. Beauv.) Fam:. Poaceae

Danmark Vindaks, Storbrittanien Loose Silky-bent, Estland Harilik rukkihein, Finland Luoho, HollandWindhalm, Lettland Parasta rudzusmilga, Litauien Dirvine smilguole, Norge Åkerkvein , Polen Miotła zbożowa, Ryssland Метлица обыкновенная, Tyskland Gemeiner Windhalm ,

(Bildmaterial från Biopix.dk.)

Angående kontroll finns mycket gemensamt med flyghavre och renkavle.

Bolin, P. 1912. Våra vanligaste åkerogräs och deras bekämpande. Fritzes Bokf. AB, Stockholm, 168 pp.

Ighe. I. & Åberg, E. 1978. Ogräs på åker och i trädgård. LT:s förlag. Stockholm.

Korsmo, E., Vidme, T. & Fykse, H. 1981. Korsmos Ogräsplancher. Lantbruksförlaget, Oslo.

Weidow, B. 2006. Ogräs på åker och i trädgård. Natur ock Kultur. Stockholm.