Gråbo

(gråbynke, gråböna, gråben, gråbua, , bönrot, , bunarot (Vg.), buris (Dal.), ) (Artemisia vulgaris L.) Fam:. Asteraceae

Danmark Grå-Bynke, Storbrittanien Mugwort, Estland Harilik puju, Finland Pujo, HollandBijvoet, Island Malurt, Lettland Parasta vibotne, Litauien Paprastasis kietis, Norge Burot, Polen Bylica pospolita, Ryssland Полынь обыкновенная, Tyskland Gemeiner Beifuß,

Bekymmersam för många allergiker då den under sensommaren ger ifrån sig stora pollenmängder. Långt tillbaka var gråbo förknippad med magiska krafter, med andra ord en första klassens trollört. Förr flitigt använd som medicinalväxt t.ex. mot malaria som förekom i Sverige ända in till början av 1900-talet. Idag viss användning inom folkmedicinen. Använd som ölkrydda innan humlen gjorde entre, men också vid matlagning. Latinets Artemisia kommer från barnafödandets gudinna Artemis och växten tillhörde gruppen speciella kvinnoörter.

Se även malört, malörtsambrosia