Vass

(bladvass, rörvass, skärvass, takrör, vassrör, strandrör, ) (Phragmites australis (Cav.) Steud.) Fam:. Poaceae

Danmark Tagrør, Storbrittanien Common Reed, Estland Harilik pilliroog, Finland Järviruoko, HollandRiet, Island Þakreyr, Lettland Parasta niedre, Litauien Paprastoji nendre, Norge Takrøyr, Ryssland Тростник обыкновенный, Tyskland Schilff,

Vass eller bladvass var förr ett av våra mest uppskattade vilda gräs, men å andra sidan kunde vassen också vara ett besvärligt ogräs på dåligt avdikade fält. Ung vass användes, särskilt i kristider, som kreatursfoder (båda världskrigen). I tusentals år har man använt den till vassmattor, taktäckning och blandad med lera till väggar. Efter rötning kunde också vassen, blandad med lump, användas för framställning av grövre papper.

Bolin, P. 1912. Våra vanligaste åkerogräs och deras bekämpande. Fritzes Bokf. AB, Stockholm, 168 pp.